موفقيت پالپوتومى الكتروسرجري از فرمولكرزول كمتر است

بر پايه نتايج يك بررسي ميزان شكست‌هاي كلينيكي و راديوگرافي تكنيك پالپوتومي الكتروسرجري از تكنيك فرموكرزول بيشتر است. 

غفران حسيني و مهديه اتيازي دانشجويان دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با استاد راهنمايي دكتر زهرا بحرالعلومي، ‌علائم كلينيكي و راديوگرافي مولرهاي شيري پالپوتومي شده با فرموكرزول و الكتروسرجري را مقايسه كرده است تا در صورت موفقيت بيشتر پالپوتومي الكتروسرجري، از آن به عنوان يك روش رايج در كلينيك استفاده گردد.

اين مطالعه از نوع  است كه بر روي 68 نمونه از 46 نفر با متوسط سني 5 تا 10 سال از بين مراجعه كنندگان به دانشكده داندانپزشكي شهيد صدوقي يزد انجام شد.

نمونه‌ها در دو گروه فرموكرزول (35 نمونه) و الكتروسرجري (33 نمونه) به صورت تصادفي تقسيم شدند و تحت درمان پالپوتومي با اين دو روش قرار گرفتند. زمان‌هاي ارزيابي نمونه‌ها 3، 6 و 9 ماه پس از درمان بود كه با معيارهاي كلينيكي و راديوگرافي مورد بررسي قرار گرفتند. پردازش اطلاعات مربوط به نمونه‌ها بااستفاده از تستنرم افزار آماري نسخه 11 انجام شده است.

طبق نتايج در مجموع ميزان شكست‌هاي كلينيكي در گروه الكتروسرجري در دوره‌هاي ارزيابي اول، ‌دوم و سوم به ترتيب صفر، يك و يك مورد بود، اما در گروه فرموكروزول هيچگونه شكست كلينيكي ديده نشد.

ميزان شكست‌هاي راديوگرافي در گروه الكتروسرجري در ارزيابي اول، دوم و سوم به ترتيب 2 ، 3 و 4 مورد و در گروه فرموكرزول به ترتيب 1 ، 1 و 1 مورد بود. در كل تفاوت معني‌دار آماري بين دو گروه مورد مطالعه مشاهده نشد.

براساس يافته‌ها ميزان شكست‌هاي كلينيكي و راديوگرافي تكنيك پالپوتومي الكتروسرجري از تكنيك فرموكرزول بيشتر است.

در اين بررسي؛ عدم انتخاب صحيح جريان الكترو سرجري، عدم كاربرد صحيح جريان، عدم تبحر در انجام كار با دستگاه و تكرار الكتروكواگولاسيون و در نتيجه ايجاد گرماي جانبي زياد نيز از علل اين شكست‌ها ذكر گرديده و در پايان مطالعات وسيع‌تر انساني با تعداد نمونه‌هاي بيشتر و دوره ارزيابي طولاني‌تر پيشنهاد شده است

منبع:ايسنا

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا